Świat popija polskie mleko

   Trafiają już nie tylko do krajów UE, ale też Algierii, czy Malezji. 2011 rok był rekordowy pod względem wartości eksportu produktów mleczarskich. Polski eksport wyniósł 1,36 mld euro, czyli był o ok. 15 proc. wyższy niż w 2010 r. To skutek wzrostu światowych cen nabiału.
 
   Wzrósł też import mleczarski – o 23 proc., do 474,3 mln euro. Mimo to utrzymało się dodatnie saldo wymiany handlowej przetworami mlecznymi i wyniosło 887,9 mln euro wobec 799,6 mln euro rok wcześniej – poinformowała Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAMMU/FAPA).

   Na tak dobre wyniki miały wpływ podwyżki cen produktów mleczarskich na świecie i wysoki na nie popyt. Polskie artykuły mleczarskie sprzedawane były znacznie drożej niż przed rokiem. Mimo że eksport pod względem wielkości spadł o 1,9 proc., to pod względem wartości zwiększył się o 15 proc.

Polskie przetwory w Azji i Afryce

   Polskie produkty mleczarskie trafiały głównie do krajów Unii Europejskiej. Ale ze względu na wzrost popytu na przetwory mleczne w Azji, krajach Bliskiego Wschodu i w Afryce, Polska znacznie zwiększyła sprzedaż mleka w proszku do Algierii i serwatki do Chin, Indonezji i Malezji.

   W ubiegłym roku wartość eksportu serów i twarogów wzrosła o ok. 10 proc., do ponad 483 mln euro przy spadku wielkości wywozu o niecały 1 proc., do ok. 150 tys. ton. Ich udział w eksporcie branży mleczarskiej spadł z ok. 37 proc. do 35,5 proc. w ujęciu wartościowym.

   Drugim co do ważności eksportowym produktem mleczarskim było mleko w proszku, głównie odtłuszczone (OMP). Z jego eksportu uzyskano ok. 250 mln euro, czyli o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. Mniej niż w 2010 r. wywieziono płynnego mleka i śmietany, ale wpływy z tego tytułu zwiększyły się o 18 proc., do 190 mln euro.

Zalewamy rynki masłem

   Wartość eksportu jogurtów i kefirów spadła o 2 proc., do 122 mln euro. Natomiast więcej (o 32 proc.) niż w ubiegłym roku wywieziono serwatki.

   Zdecydowanie największy wzrost eksportu odnotowano w przypadku masła, wywieziono go o 25 proc. więcej niż rok wcześniej, a wartość eksportu osiągnęła 133,5 mln euro, czyli była o 55 proc. wyższa niż w 2010 r.

   W 2011 r. udział nabiału w łącznym wywozie produktów rolno-spożywczych wzrósł do 9 proc. wobec 8,7 proc. w 2010 r.